Är det brottsligt att ingå ett avtal med någon som saknar rättslig handlingsförmåga?

Hej!

Om en person som inte har rättslig handlingsförmåga tecknat ett avtal som är exempelvis ett abonnemang , och säljaren i detta fall inte tilldelat den information till personen som den enligt lag bör göra. Eller om säljaren ger någon typ av falsk information angående avtalet? har säljaren begått ett brott? i sådan fall vilket?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du hör av dig till oss på Lawline med din fråga.

När du talar om en person som saknar rättslig handlingsförmåga så utgår jag från att det är fråga om en underårig person. Av 9 kap 1 § föräldrabalken framgår att en person under 18 saknar rättslig handlingsförmåga och kan därmed inte ingå avtal. Det innebär emellertid att ett avtal som ingås med en underårig inte är giltigt. Avtalet i nuvarande fall är därmed ogiltigt eftersom personen som ingick abonnemang saknade rättslig handlingsförmåga.

Att sluta avtal med en underårig är i sig inte brottsligt. Är det dock så att avtalet har slutits till följd av säljarens lögner och vilseledande beteende skulle detta handlande kunna vara brottsligt i form av bedrägeri, se 9 kap 1 § brottsbalken. Bedrägeri kan vara svårt att bevisa och det är brottsoffret som ska bevisa att säljaren har handlat vilseledande samt att brottsoffret inte hade ingått avtalet om det inte vore för detta vilseledande beteende. Det ställs alltså krav på att de lögner som gavs var betydande att avtal skulle slutas.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Malcolm HamiltonRådgivare