Är det brottsligt att filma någon naken i dennes hem?

Hej!

Jag tror att min hyresvärd har filmat mig naken i mitt hem och kollat igenom bilderna. Får han lov att göra det? Hur kan jag bevisa för det och får jag stämma honom för det?

Tack på förhand.

Med vänliga hälsningar,

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är brottsligt att olovligen filma eller fotografera någon i dennes hem. Detta enligt 4 Kap. 6 a § Brottsbalken. Har hyresvärden gjort detta har han därför gjort sig skyldig till ett brott.

Vad som krävs för att bevisa att han gjort detta brott är att du på något sätt kan bevisa att han har filmat eller fotograferat dig i ditt hem, till exempel genom att han har kvar filmen på dator/mobil. Eftersom jag inte vet några omständigheter i fallet vet jag inte varför du misstänker att han gjort detta, och vet därför inte heller vad du har för bevis mot honom. Men kan du bevisa att han filmat och fotograferat dig olovligt i ditt hem kan du anmäla honom och han blir då dömd för kränkande fotografering.

Med vänliga hälsningar,

Eric NilssonRådgivare