Är det brott att slänga annans saker?

Hej!

Jag och min flickvän lånade under en kortare tid hennes föräldrars lägenhet i Frankrike.

Efter en tid fick dom för sig att vi inte var bra för varandra och att jag framför allt inte var bra nog att "tillhöra" deras familj.

Trots att vi stod på oss och ville vara tillsammans till varje pris så gjorde hennes föräldrar allt för att sabotera och vara allmänt elaka människor.

Bland annat så slängde dom alla mina tillhörigheter. Som så klart har ett värde i sig, men det fanns också saker som var arvegods som hade ett enormt emotionellt värde för mig.

Min fråga är helt enkelt är det ett brott att slänga någons saker? Det finns gott om stödbevisning som vittnar om att dom slängt mina saker utan lov med vilje, och att dom visste att jag skulle ta illa upp.

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I detta fallet skulle din flickväns föräldrar kinan göra sig skyldig till olovligt förfogande enligt 10:4 brottsbalken. Det innebär att de har haft egendomen i sin besittning men att det är du som har äganderätten till egenomen och att de har berövat dig denna rätten genom att slänga dina saker. Det krävs att gärningen är gjord med uppsåt, dock krävs det ingen vinning eller skada för de inblandade personerna. Således har de gjort sig skyldig till olovligt förfogande genom att slänga dina saker.

Hoppas att detta var savar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Erik OlshovRådgivare