Är det bindande att tacka ja till jobb via mail?

Hej

Om jag tackat ja till en tjänst via Mail och arbetsgivaren för några veckor sen skickat hem ett avtal och ett schema med arbetstider är jag juridisk bindande till att jobba där ?

Jag har inte skrivit på anställningsavtalet och om jag gör det så är uppsägningstiden 3 mån

Anställningen var tänkt att börja i mitten av augusti .

Jag har nu fått erbjudande om ett annat jobb lite närmare mitt hem och bättre arbetsvillkor som jag hellre vill ha

Har jag rätt att ta detta jobbet istället?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Inom svensk rätt finns inget formkrav för hur ingående av anställning sker. Det innebär att ett avtal kan ske muntligt,skriftligt eller genom konkludent handlande. Att tacka ja till ett jobb via mail är således bindande, att skriva under anställningsavtalet är främst en formalitet. Du är bunden av anställningsavtalet, dock kan du säga upp dig direkt. ´

Det bör även nämnas att det inte finns något som hindrar dig och din arbetsgivare från att komma överens om något annat. Det kan ju vara så att arbetsgivaren inte vill ha en anställd som bestämt sig för att sluta och att ni kan komma överens om en kortare (eller ingen) uppsägningstid.

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare