FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt27/10/2017

Är det bättre att skänka eller sälja en fritidsfastighet?

Min far vill skänka en sommarstuga som gåva till mig. Stugan är värderad till 1.500.000:- är det bättre att han säljer den till sonen för ett skäligt pris? Vad är i så fall ett skäligt pris i detta fall?

Lawline svarar

Hejsan, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Det framgår inte riktigt av din fråga ur vilket perspektiv du vill ha svar. Ur skatterättslig synpunkt är det bättre om din far ger bort fastigheten till dig eftersom vi i Sverige inte längre har någon gåvoskatt. Skulle han i stället sälja fastigheten till dig blir det skatt på eventuell vinst. Ett annat perspektiv är dock det familjerättsliga. Du nämner inte i din fråga om det finns andra arvsberättigade (syskon till dig exemeplvis), men om det gör det bör du veta att gåvan ses som förskott på arv enligt ärvdabalken 6 kap. 1 §. Om din far inte vill att gåvan ska ses som förskott på arv kan han låta det framgå i gåvobrevet eller ett testamente. Om ni behöver hjälp med att upprätta till exempel gåvobrev rekommenderar jag att ni bokar tid hos en av våra jurister. Du kan boka tid direkt på http://lawline.se/boka.

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare