FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt30/06/2016

Är det bättre att köpa en förälders fastighet eller få den i förskott på arv?

Hej,

min pappa äger en fritidsfastighet som han vill överlåta på mig och min syster. Han vill att vi ska stå som ägare men att han har besittningsrätt eller liknande fram till sin död. Hur skriver vi avtal om detta på bästa sätt? Ska han ge oss fastigheten som förskott på arv eller ska vi köpa den? Vilket blir enklast och hur undviker jag och min syster stora kostnader (skatt?) kring detta?

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du ställer din fråga till Lawline.

Allmänt:
Beskattning för försäljningar av fastigheter räknas som inkomster av kapital och regleras i inkomstskattelagen. (Förkortas IL). Dessa kapitalvinster beskattas vanligtvis med 30 % men vissa kvoteringar sker.
Exempelvis för bostäder skall endast skatt betalas för 22/30 av försäljningsvinsten. Detta innebär att den egentliga skatten blir 22 %. IL 45:33.

Vad händer om ni köper huset:
Skatt skall man betala först om man säljer något, och säljer det för ett högre belopp än man köpte eller förbättrade saken för. Detta framgår av IL 44:26 och därför kommer du inte betala någon skatt om du köper huset av din far. Däremot kommer han behöva betala skatt för den kapitalvinst han gör, det är ju han som är säljare.

Vad händer om ni får huset i gåva/arv:
Arvs- och gåvoskatten försvann för några år sedan. Detta framgår numera i IL 8:2. Det innebär att ni för tillfället inte betalar någon skatt alls. Däremot tar ni över en latent skatteskuld från er far. En gåva innebär alltså i det här fallet att ni i framtiden, vid en försäljning, kommer ha det anskaffningsbelopp som er far hade. Vilket gör att ni får betala den skatt er far hade fått betala om ni köpt fastigheten av honom till marknadsvärde nu, samt er egen skatt för det belopp som tillgången ökar i värde efter att ni fått den.

Mitt råd:
Oavsett hur ni väljer att göra så kommer inte du och din syster att betala någon skatt nu.
Om ni får huset i gåva så kommer ni att betala mer skatt när ni säljer det senare.
Om ni istället köper huset nu så får er far betala skatt nu och ni betalar mindre när ni säljer.
Oavsett hur ni gör så är det egentligen samma belopp som skall beskattas, skillnaden är bara när och vem som ni helst vill ska betala det. Eftersom ni dessutom ärvar er far så spelar det faktiskt ännu mindre roll, men en gåva kan såklart kännas bäst för stunden även om det egentligen bara skjuter upp betalningen.

Behöver du vidare hjälp med skatten är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till onsdag 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se

Med vänliga hälsningar,

Jonas P. LindRådgivare