FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt12/08/2020

Är civilingenjör en skyddad titel?

Hej!

Jag har hört från flera håll att Civilingenjör är en skyddad yrkestitel som kräver en avlagd civilingenjörsexamen. Stämmer detta? Och i så fall är det brottsligt för en person att kalla sig för civilingenjör utan en sådan examen? Hänvisa gärna till en pålitlig källa.

Tack så mycket!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Begreppet civilingenjör används både som en yrkesbenämning och som en beteckning av en utbildningsexamen. För att ha den akademiska yrkesexamen civilingenjör krävs 5 års heltidsstudier, 300 högskolepoäng.

Termen civilingenjör syftar alltså ofta på en viss utbildningsnivå. Det kan vara vilseledande att kalla sig för det utan att ha examen som åsyftas, men det är ingen skyddad titel enligt lag. Fastän många yrkes- och utbildningsbenämningar syftar på viss kunskap eller examen är de flesta inte skyddade titlar. Ett annat exempel är jurist, som också vanligtvis syftar på en viss examen, men som inte är en skyddad titel. För att en titel ska vara skyddad måste det vara lagstadgat. Exempel är vissa titlar inom hälso- och sjukvården (Patientsäkerhetslagen 4 kap 1 §). Det finns ingen motsvarande lag som gör ingenjör till en skyddad titel.

Vissa yrken är reglerade, vilket innebär att de kräver en viss legitimation eller auktorisation, till exempel taxiförare, revisor och advokat. Dessa kan man läsa mer om på Universitets- och högskolerådets hemsida. Ingenjör är inte heller ett sådant reglerat yrke.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare