FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott14/04/2019

Är Cardarine dopingklassat?

Hejsan! Jag undrar då hur det är Med en viss produkt som mixtras ihop med Sarms, Cardarine som det kallas (GW-501516) som inte är någon sarm då den inte påverkar hormorerna, ökar produktion eller frigörelse av testosteron och dess derivat eller av tillväxthormon Har sökt runt mycket på nätet och sett liknande frågor men inte specifikt nog för att jag skulle få ett klart svar. Eftersom att Gw-501516 inte påverkar hormonerna eller ökad testosteronnivå överhuvudtaget och då inte borde klassas som olagligt enligt 1 § dopinglagen. Min fråga är ju då om Cardarine(GW-501516) är förbjudet att importera eller om det fortfarande klassas som något olagligt att importera?

Mvh/

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

För att "dopinglagen" (Lagen om förbud mot vissa dopningsmedel) ska vara tillämplig krävs det att ämnet är en syntetisk anabol steroid, är testosteron eller ett derivat därav, ett tillväxthormon eller är en kemiska substans som ökar produktion eller frigörelse av testosteron och dess derivat eller av tillväxthormon (1 §).

Mina kunskaper om Cardarine är ganska begränsade och jag vet inte exakt hur ämnet fungerar. Däremot; om det inte faller under något av ovanstående är det inte heller dopingklassat. Du kan dock kontrollera med Läkemedelsverket så ämnet inte är läkemedelsklassat av myndigheten, i sådana fall är det ändå olagligt att importera.

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare