Är butiken bunden av sitt utbud i skyltfönstret?

Hej!

Jag undrar följande:

Om en butik har en vara i ett skyltfönster med ett pris på, kan butiken sedan påstå att inte varan är till salu? Kan dem ändra priset när man väl ska köpa det?

T.ex. om det står att en vara kostar 2000 kr kan butiken påstå sen vid betalning att det kostar 3000 kr?

Ett utbud är väl till för alla?

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När en butik skyltar i skyltfönstret rör det sig om ett utbud som vänder sig till alla. Företag ska självklart lämna korrekt och tydlig prisinformation om produkter men ett utbud är inte bindande, 9 § avtalslagen. Avtal uppstår först i kassan vid betalning vilket innebär att butiken inte är bunden till de prisuppgifter som finns i skyltfönster eller montrar. Butiken måste däremot informera dig om det rätta priset framme vid kassan där du naturligtvis har möjlighet att ändra dig på grund av att priset är ett annat. Om en prisuppgift blivit fel har butiken alltså rätt att ändra priset innan varan säljs.

Att butiker inte blir bundna av priset som framgår i skyltfönstret får däremot inte missbrukas. Om du misstänker att butiken satt i system att felmärkta varor för att locka kunder att köpa varor kan du anmäla butiken till Konsumentverket för vilseledande marknadsföring. På prislappen ska rätt pris stå men det är fortfarande priset i kassan som gäller när du ska betala.

I och med att det rör sig om ett utbud som butiken inte är bunden av kan de påstå att en vara som står i skyltfönstret inte är till salu. Däremot kan du även på den grunden anmäla butiken till Konsumentverket för vilseledande marknadsföring.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen

Isabella ArsovRådgivare