Är brottet ofredande ett "ringa brott"?

Hej! Min fråga gäller brottet ofredande. Är ofredande att räkna som ett "ringa brott"?

Jag tänker att om ett brott t.ex. inte skulle gå att bevisa som ringa misshandel så går man ofta på ofredande istället. Men är ofredande att räkna som ett "ringa brott" ?

T.ex. om man skulle bli anklagad och dömd för ofredande genom att ha stört en person ett fåtal gånger, räknas det som "ett ringa brott" ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En person som blir dömd för ofredande enligt 4 kap. 7 § Brottsbalken har fysiskt antastat någon eller utsatt någon för störande kontakter eller annat hänsynslöst beteende och detta typiskt sätt är ägnat att kränka den utsattes frid på ett kännbart sätt. Skyddsintresset som 4 kap. Brottsbalken, och paragrafen om ofredande, är tänkt att skydda är den enskilde individens frihet och frid. Ofredande kan till exempel röra sig om att någon knuffar, spottar, följer efter någon eller återkommande står utanför dennes bostad.

Om en person har utfört en gärning som både kan anses som misshandel enligt 3 kap. 5 § Brottsbalken och ofredande enligt 4 kap. 7 § Brottsbalken så ska personen endast dömas för misshandel eftersom det anses som allvarligare än ofredande. Gärningar som inte "når upp" till misshandel är ofta att anse som ofredande. Med det sagt vill jag inte på något vis förminska brottet ofredande genom att kalla det för ett "ringa brott". Brottet är inte indelat i flera grader som till exempel ringa, normalgraden och grovt. Inom straffrätten och domstolen ska ofredande benämnas som ofredande och ingenting annat.

Men det finns ju ingenting som hindrar att brottet ofredande, utifrån samhällets perspektiv, ses som ett ringa brott.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh

Fredrik RisingRådgivare