Är borgenåtagande en säkerhet?

Är borgensåtagande en typ av säkerhet? Hej! Jag undrar om borgensåtagande är en typ av säkerhet. Till exempel definierar SCB i sin "Ordlista till Finansmarknadsstatistiken" blancolån, lån utan säkerhet, som lån utan pantsatt egendom eller borgensåtaganden. Har också läst på flera hemsidor att företag och bloggare anger "borgensåtagande" som en typ av "säkerhet". Dvs att en säkerhet inte behöver vara någon typ av egendom som kan säljas, utan också ett borgensåtagande. Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på Lawline!

Ett kort svar på din fråga blir ett ungefärligt ja.

Låt mig förklara. Borgensåtagande följer av 10 kap 8 § Handelsbalken och säger att ifall någon åtar sig borgen, så ska denne stå för en skuld i de fall den huvudansvarige gäldenären för skulden inte kan betala. Ett exempel är ifall ens föräldrar går i borgen för ens lån hos banken, kan man inte betala skulden när banken kräver betalt, så kan banken vända sig till föräldrarna för att få betalt.

Så det blir typ en slags säkerhet, eftersom borgenären (den som ska få betalt) har en backup ifall gäldenären (den som är skyldig pengar) inte kan betala. Men olikt vanliga säkerheter, som ofta är olika typer av panter, i saker, fastigheter eller företagshypotek, så är borgen en extra gäldenär. Så ja det är en säkerhet, men det går att beskriva det som en extra gäldenär också.

Hoppas detta var ett svar på din fråga!

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare