Är bilen samboegendom?

Om jag hade en ny bil innan vi blev sambos som är regristread på mig, har sedan dess bytt till andra bilar under åren är då bilen min egendom vid sambons bortgång

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du undrar om bilen inräknas som samboegendom och vad som gäller kring denna vid ena sambons bortgång. Regler om detta finner du i Sambolagen (2003:376).

Av din fråga framgår det att du har köpt bilen och den är registrerad på dig.

I en bodelning med anledning av ena sambons död ingår all samboegendom (12 § Sambolagen).

Vad anses som samboegendom?

Sambors gemensamma bostad och bohag utgör samboegendom om egendomen förvärvats för gemensam användning och inte annat följer av 4 eller 9 §§ Sambolagen (5 § Sambolagen).

Kan bilen räknas som gemensamt bohag?

Möbler, hushållsmaskiner och annat inre lösöre som är avsett för det gemensamma hemmet, samt sådant som används uteslutande för den ena sambons bruk är inte samboegendom (6 § Sambolagen).

Enligt SamboL 3 § att utläsa motsatsvis, utgör det som är samägt INTE samboegendom – om det inte är just bostad eller bohag. Det diskuterades i förarbetena till Sambolagen specifikt kring om bilar skulle ingå eller inte, men förslaget genomfördes aldrig. Oavsett om bilen är samägd eller ej så utgör denna alltså inte samboegendom.

Sammanfattning:

Som svar på din fråga är bilen fortfarande din egendom vid sambons bortgång och ska ej medräknas vid en eventuell bodelning med anledning därav.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare