Är avtalet giltig?

Hej jag hade ett muntligt avtal som är grundat på hot och press och jag undrar om sånt är okej om det gäller om det är press?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I lag (1915:218) om avtal och andra rättshandlingar på förmögenhetsrättens område (avtalslagen) finns bestämmelser om avtals ogiltighet.

I 29 § avtalslagen står det att ett avtal är ogiltigt om man blivit tvingad att ingå avtalet. Tvånget måste ha varit anledningen till att du valde att ingå avtalet. Hotet du utsatts för måste dessutom vara rättsstridigt.

Ett exempel på ett rättsstridigt hot finns i 9:4 Brottsbalk (1962:700), brottet kallas för utpressning. Gärningsmannen hotar offret och förklarar att hen kommer skadas om hen inte ger gärningsmannen pengar.

Sammanfattningsvis: Ett avtal som tillkommit under hot är inte giltigt. Det innebär att du inte måste genomföra de förpliktelser som din motpart kräver av dig.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Malin BrännströmRådgivare