Är återlämnandet av körkortet villkorat?

Hej! Jag undrar: när Transportstyrelsen efter en tids återdragande av körkort ( pga. drograttfylla) efter en tid beslutar att återlämna körkortet " tillsvidare". Vad innebär "tillsvidare". Om man lämnar urinprov och det påvisar substanser har de rätt att dra tillbaka körkortet då? Är tillbakagivningen "villkorad" med att man lämnar rena urinprov?

Tack på förhand / Sylvia

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Återlämnandet av körkortet kan vara villkorat, t.ex. så att den som ansöker om körkortstillstånd för ett nytt körkort efter återkallelse, ska skicka med ett läkarintyg som stärker att man är pålitlig i nykterhetshänseende (3 kap. 1 § körkortsförordningen) och att man ska gå på provtagningar under en observationstid på minst sex månader för att få fortsätta behålla sitt körkort (enligt transportstyrelsens föreskrifter). Detta gäller om körkortet återkallades på grund av grovt eller upprepat rattfylleri (även drograttfylla) eller om man är/har varit narkotikamissbrukare. Om ditt återlämnade körkort är villkorat på detta sätt har Transportstyrelsen rätt att dra tillbaka körkortet om provtagningarna påvisar substanser. Jag tycker att du bör kontakta Transportstyrelsen för att ta reda på vad som gäller i just ditt fall.

Vänliga hälsningar,

Caroline OravaRådgivare