Är arbetsvillkoren som jag och min blivande arbetsgivare kommit överens om på mail bindande och vad gör jag om anställningsavtalet inte stämmer överens med vad vi avtalat på mail?

Hej!

Jag har blivit erbjuden muntligen och tackat ja till ett tillsvidarejobb inom kommunen. Jag och min blivande arbetsgivare har kommit överens om lön, befattning och arbetstid.Arbetsgivaren har bekräftat sitt jobberbjudande samt lön och arbetsvillkor via mail och sms.

Jag hade bokat in två möten för att skriva på kontraktet men arbetsgivaren påstår att kontaktet kan skrivas på när jag börjar på det nya jobbet.

Jag undrar om arbetsgivarens mail och sms är juridisk bindande och kan användas som bevis om arbetsvillkorna eller lönen inte stämmer med kontraktet och vad gör man i sånt fall?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Regler om anställningsavtal finner du i Lagen om anställningsskydd (LAS).

Det finns inget skriftlighetskrav för anställningsavtal, vilket innebär att även muntliga avtal mellan dig och en arbetsgivare är juridiskt bindande. Vad en arbetstagare och arbetsgivare kommer överens om är alltså bindande även om det inte skett skriftligt.

Vid en konflikt om anställningsavtal ingåtts och på vilka villkor, så är det upp till den som påstår att anställningsavtal ingåtts att bevisa det. Muntliga avtal blir dock ofta svåra att bevisa i praktiken. Eftersom du har både mail och sms från din blivande arbetsgivare som bekräftar tillsvidareanställningen och villkoren, så har du bra underlag och det kan användas som bevis i fall det skulle uppstå en konflikt.

Senast en månad efter att du har påbörjat din anställning ska arbetsgivaren ge dig skriftlig information om alla villkor som är betydelse för ditt anställningsavtal och anställningsförhållande (6 c § LAS).
Det är viktigt att du kontrollerar så att den skriftliga informationen innehåller samma arbetsvillkor som ni avtalat om. Innan du skriver under anställningsavtalet bör du alltså kontrollera så att allt stämmer överens, om det inte gör det ska du inte skriva under avtalet utan istället påtala för arbetsgivaren att villkoren inte stämmer överens med de ni avtalat om.

Om det skulle bli en konflikt och du är med i facket så rekommenderar jag dig att ta kontakt med dem eftersom de är insatta i arbetsrättsliga frågor och problem och kan hjälpa dig mer ingående.

Jag hoppas att du har fått hjälp med din fråga!

Vänliga hälsningar,

Lisette Andersson OlssonRådgivare