Är arbetsgivaren skyldig att skriva ett anställningsbevis om man är timanställd och det saknas kollektivavtal?

Om arbetsgivaren inte har kollektivavtal är han då skyldig att skriva ett anställningsbevis om man är timanställd

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Oavsett om en arbetsgivare har kollektivavtal eller inte så gäller vissa skyldigheter i lagen om anställningsskydd (LAS).

Du och din arbetsgivare behöver inte ha ett skriftligt anställningsavtal, men din arbetsgivare måste ge dig skriftlig information om din anställning senast en månad efter att du börjar jobba hos dem (LAS 6c §). ¨

Informationen ska innehålla de viktigaste villkoren för din anställning och i alla fall innehålla

- ditt och din arbetsgivares namn, adress och startdatum för anställningen,

- en kort förklaring av vad du har för arbetsuppgifter eller yrkestitel,

- information om din anställningsform,

- villkoren för din lön och

- information om betald semester, längd på en normal arbetsdag eller arbetsvecka.

Det här fungerar som ett slags bevis på din anställning. Har du inte fått den här informationen skriftligt av din arbetsgivare trots att en månad har gått från att du blev anställd, så ska du kontakta din chef och be dem ge dig den här skriftliga bekräftelsen.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Du är välkommen att höra av dig till oss igen om du har någon mer fråga.

Vänliga hälsningar,

Mikaela von BornstedtRådgivare