Är arbetsgivaren skyldig att betala lön i tid?

Hej! Min och mina kollegors lön kommer sent varje månad. Det dröjer olika länge, än så länge allt mellan 5 dagar till två veckor. Jag har direkt kontakt med ägaren som oftast säger att den andra ägaren helt enkelt inte skickat ut pengarna än. Just nu så är ursäkten att pengarna är uttagna och godkända från företagskontot men skulle kommit för 3 dagar sedan (dock så var utbetalningsdatumet, 25:e, för 5 dagar sedan). Enligt personer som jobbat med ägarna tidigare så har det alltid varit så. Förut fick arbetstagarna till och med fel löner (inget OB eller för få timmar osv). Är det här verkligen enligt reglerna? Tack för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Då du inte nämner något så kommer jag i det följande utgå från att det inte finns något kollektivavtal på er arbetsplats.

Arbetsgivaren och arbetstagaren kan tillsammans bestämma vilket datum som lönen ska betalas ut på. Betalas inte lönen ut på avtalad dag har arbetsgivaren begått ett allvarligt avtalsbrott vilket i synnerhet är fallet om arbetsgivaren vid flertalet tillfällen inte betalat ut lönen i tid. Att lön betalas ut på avtalad dag har nämligen av naturliga skäl stor betydelse för arbetstagaren. Juridiska konsekvenserna av att arbetsgivaren betalar ut lönen senare än avtalad är, förutom att lönen ska betalas ut, dels att arbetstagaren har rätt att med omedelbar verkan dvs. utan att ta hänsyn till eventuell uppsägningstid frånträda anställningsavtalet (4 § tredje stycket LAS) dels rätt att kräva skadestånd i form av åtminstone s.k. allmänt skadestånd (38 § LAS).

Då du och din arbetsgivare har till synes kommit överens om att din lön ska betalas ut 25:e varje månad innebär det alltså att din arbetsgivare begått ett allvarligt avtalsbrott när denne flera månader inte betalat era löner i tid. Det du därför kan kräva är således bland annat allmänt skadestånd av din . Är det fler av er som hotar med det kan jag tänka mig att det finns en chans att arbetsgivaren skulle framöver betala i tid.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare