Är arbetsgivare skyldiga att lämna ut lönespecifikation?

Har min tidigare arbetsgivare skyldighet att lämna ut lönespecifikation även om det var snart 1 1/2 år sedan jag jobbade där?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din före detta arbetsgivare har ingen skyldighet att lämna ut lönespecifikationer

Det finns ingen lagstadgad skyldighet för arbetsgivaren att lämna ut lönespecifikationer.

Ett kort svar på din fråga blir därför nej, din före detta arbetsgivare har ingen skyldighet att lämna ut en lönespecifikation till dig, alldeles oavsett hur länge sedan det var som du var anställd där.

Att din arbetsgivare bör lämna ut en lönespecifikation för att framstå som en seriös aktör på marknaden är en annan sak.

Sedan borde saken ställas i annat ljus om det är så att du redan fått en lönespecifikation en gång och nu begär ut den igen.

Mina råd

I första hand bör du ta kontakt med ditt fackförbund och se om de kan hjälpa dig, förutsatt att du är medlem i ett sådant.

I andra hand kan du höra av dig till skatteverket, som eventuellt kan hjälpa dig vidare beroende på vad det är för information du behöver.

Jag hoppas att det löser sig för dig.

God jul!

Med vänliga hälsningar

Mattias TörnströmRådgivare