Är alla våra saker gemensamma för att vi är sambos?

Hej! Min sambo hävdar att han har rätt till att använda vår bil i första hand, eftersom att det var han som köpte den. Men jag tänker att eftersom vi är sambos ska alla saker vara gemensamma och att han därmed inte kan bestämma över bilen. Vem av oss har rätt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Mitt korta svar på din fråga är att din sambo har rätt.

Gemensam samboegendom
I ett samboförhållande är inte all egendom gemensam. Ni svarar fortfarande för er egen egendom och era egna skulder. Samboegendom är bostaden eller bohag som skaffats för att vara en del i det gemensamma hemmet (3 § Sambolagen). Med bohag avses saker som möbler, hushållsmaskiner och andra småsaker som skaffats för hemmet (6 § Sambolagen). Även saker som är avsedda för fritidsändamål är inte samboegendom (7 § Sambolagen). En bil är alltså inte en del av samboegendomen och din sambo behöver inte dela bilen med dig.

Samäganderätt
Sambos kan däremot äga flera saker tillsammans som inte regleras av sambolagen. Exempelvis kan samäganderätt uppstå om ni tillsammans köper något med avsikt att ni båda ska bli ägare och båda bidrar till kostnaden på föremålet eller likande (1 § lagen om samäganderätt).

Dold samäganderätt
I vissa fall är det däremot inte lika enkelt. Det går även exempelvis att visa på dold samäganderätt i vissa fall. Dold samäganderätt uppkommer då två eller flera personer faktiskt bidragit på olika sätt till ett inköp, men att endast en av dem verkar som faktiskt ägare. Exempelvis om en står som ägare på bilen trots att båda gemensamt betalat för den.

Sammanfattning
Då er egendom är er egen så har din sambo rätt att göra vad han vill med bilen han köpt om inte du kan visa på samäganderätt eller dold samäganderätt. Däremot innebär detta att det även gäller omvänd för saker du köpt som inte är en del av hus och hem.

Med vänliga hälsningar,

Vendela TingshammarRådgivare