FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott15/02/2019

Är ägaren skyldig att meddela polisen vem som har kört ens bil när denne fastnat på bild från en fartkamera?

Hej,

Lånade i somras svågerns bil och körde till Danmark. Det blixtrade till vid en fartkamera vid ett tillfälle, men jag kan tyvärr inte minnas vad hastighetsbegränseningen var, eller hur fort jag körde.

Svågern (ägaren till bilen) fick nu (7 månader senare) ett brev hem i brevlådan från Svenska polismyndigheten där de skriver att de vill komma i kontakt med den som körde bilen vid detta tillfälle då det har registrerats en hastighetsöverträdelse. Ingen bild är bifogad, likaså heller ej några siffror på hastigheter. De uppmanar helt enkelt bara svågern att ta kontakt med dem om två dagar mellan 14-18 på ett av flera noterade telefonnummer.

Frågan är nu - går det att komma undan detta?

Vad blir påföljderna om man ignorerar brevet och ej ringer?

Är svågern tvingad av lagen att berätta vem som kört?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det gäller böter för fortkörning gäller ett föraransvar och inte ett ägaransvar. Det innebär att endast personen som kört bilen kan behöva betala böter för fortkörningen. I din fråga skriver du att det är din svåger som står som ägaren på bilen och du fått låna bilen av honom. Din svåger kan därför inte bötfällas, utan det är du som förare som är ansvarig.

När ett foto tas från en fartkamera inleder polisen en utredning för att fastställa vem föraren är. De skickar därför ut en sådan förfrågan som din svåger fått för att ta reda på vem som ska hållas ansvarig för fortkörningen. Det finns inget krav på att din svåger berättar för polisen att det var du som körde bilen, utan din svåger kan välja att inte höra av sig till polisen. Det är alltså tillåtet för din svåger att ignorera förfrågan, vilket betyder att han inte riskerar någon påföljd eller liknande.

Vänligen,

Sofia EdvardssonRådgivare