FrågaKÖPRÄTTÖvrigt27/10/2021

Apa som husdjur?

Hej nu är det så att jag har en fundering, en viktig sådan. Om jag skulle vilja äga en apa skulle det finnas något sätt för mig att göra detta, för såklart vet jag att det inte är tillåtet dock undrar jag om det finns något speciellt tillstånd man kan få för att få äga en apa?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Enligt Jordbruksverket är det förbjudet att ha bland annat apor, rovdjur och rovfåglar som sällskapsdjur.

De möjligheter som ändå skulle kunna finnas för dig att äga en apa är att du driver en djurpark eller flyttar till ett land där det är lagligt att ha apor som husdjur.

Driva en djurpark

Alla djurparker måste ha ett tillstånd. Där finns även särskilda regler om handel med djurparksdjur som måste följas. Anläggningen måste godkännas av länsstyrelsen. De tittar på om djurens utrymmen är tillräckligt stora, om inredningen stämmer med djurens behov och om personalen har rätt utbildning. Om anläggningen har djur av vilda arter behövs ett separat tillstånd för detta. Om den apa som du har tänkt ha är en hotad djurart behövs ytterligare ett särskilt tillstånd.

Du som ägare av djurparken behöver ha lämplig utbildning och erfarenhet. Det finns även krav på att du har en veterinär knuten till djurparken som besöker djurparken minst en gång i kvartalet. Eftersom apor är vilda djur krävs att du därtill har en zoolog knuten till anläggningen. Utöver dessa krav finns även riktlinjer avseende foderhållning, hygienregler, tillsynsregler med mera.

För mer information rekommenderar jag dig att besöka Jordbruksverkets hemsida.

Hoppas detta var svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Josefine Ljungberg PalmRådgivare