FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott23/08/2024

Använda skottsäker väst i Sverige

Får man lagligten äga o använda skott säker väst I Sverige

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Är det lagligt att använda och inneha en skottsäker väst?

Det finns i dagsläget inget förbud mot att bära eller ha en skottsäker väst i Sverige. Skyddsvästar och skottsäkra västar kräver heller ingen licens i Sverige utan kan bäras av vem som helst. Det har varit uppe på tal i riksdagen att inköp, innehav och nyttjande av vissa skyddsvästar ska vara olagligt, men detta har inte blivit av. Emellertid är det inte ovanligt att vissa affärer använder sig av interna regler där de ställer krav på att man kan bevisa att man ska använda de i yrkessammanhang eller dylikt. Detta är dock upp till butikerna själva.

Sammantaget är det alltså lagligt att använda skottsäker väst i Sverige.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Mvh,

Melina PapadopoulosRådgivare