Använda loggor från premier league-lag?

Jag vill använda mig utav fotbollslagens loggor i den engelska högsta ligan, te.x Manchester United, Tottenham och Arsenal, är de då okej för mig att sätta de trycket på min egna produkt och sälja? antar att svaret blir nej men isf undrar jag då hur jag går vidare därifrån? måste jag kolla detta med varje klubb, eller kan man göra på något annat sätt? har en toppen ide och detta sätter lite käppar i hjulet för mig.

Lawline svarar

Hej! Precis som du misstänker är det inte tillåtet för dig att utan fotbollsklubbarnas tillstånd sätta deras loggor på produkter och sälja. Loggorna är registrerade varumärken och om du använder dem utan tillstånd gör du dig skyldig till varumärkesintrång. På klubbarnas hemsidor framgår tydligt att icke-auktoriserad användning av deras loggor inte är tillåten.

Vill du använda loggorna bör du därför kontakta fotbollsklubbarna och be om tillstånd för användandet. Troligen kommer klubbarna (om tillstånd för användandet ges) begära att du betalar en viss avgift per såld produkt till dem. Du måste begära tillstånd från varje klubb för sig.

Jag hoppas att jag besvarat din fråga. Vänligen,

Ronja KleiserRådgivare