Använda bild på influencers hund som marknadsföring?

Får jag använda en bild på en influensers hund, designa om det till en poster, och använda det som marknadsföring? Det är alltså om jag går in på deras instagram och screenshotar en bild på dens hund och redigerar bakgrund osv.. vill även veta om man isåfall får skriva hundens namn och födelsedatum (hunden har en egen instagram och där står födelsedatum)

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Svaret regleras i upphovsrättslagen (URL).

Eftersom influencern har tagit bilden har hen upphovsrätt till bilden (URL 1§ eller 49a§). Detta innebär en ensamrätt att framställa exemplar av och tillgängligöra bilden till allmänheten (URL 2§). Då får därför inte använda den i din reklam utan tillstånd från influencern. Att du redigerar bilden påverkar inte detta.

Jag hoppas du fått svar på din fråga. Du är varmt välkommen att ställa fler frågor till oss på Lawline.

Adam WinqvistRådgivare