Använda annans facebook utan tillåtelse, ett brott?

Om någon gå in på din Facebook och skrivet meddelande å skickar till dina vänner är de ett brott

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill veta om det utgör ett brott att logga in på någon annans facebook-konto och skriva meddelanden till människor på kontoägarens kontaktlista.

Vad säger lagen?

Att använda någon annans facebook-konto utan tillåtelse är olagligt och kallas för dataintrång. Detta brott är beskrivet i 4 kap 9 c § Brottsbalken. Enligt bestämmelsens andra stycke kan brottet vara att anse som grovt om gärningen orsakar allvarlig skada eller avsett ett stort antal uppgifter eller annars varit av särskilt farlig art. För brott av normalgraden föreskriver straffskalan att gärningsmannen döms till böter eller fängelse i högst två år.

Det kan även vara värt att notera att beroende på vad gärningsmannen skriver kan de meddelanden som han skickar till kontoägarens kontaktlista i sig utgöra brott, till exempel hot, förtal, förolämpning och liknande.

Jag hoppas att du med detta fått svar på din fråga! Om du skulle ha några ytterligare funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänlig hälsning,

Claudio van der TouwRådgivare