Antal styrelseledamöter i en ideell förening.

Hej. Vi är en ideell förening, med organisationsnummer, som enligt stadgarna ska ha tre personer i styrelsen. Vad händer om vi endast lyckas få två styrelseledamöter? Finns det någonstans reglerat hur många ledamöter styrelsen i en ideell förening måste ha?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Allmänt om ideella föreningar

Det finns två sorters ideella föreningar; dels föreningar som är näringsdrivande och behöver registrera sig hos bolagsverket och dels föreningar som inte är näringsdrivande och kan ansöka om organisationsnummer hos skatteverket om de vill vara en juridisk person. Då du nämner att ni har ett organisationsnummer utgår jag från att er förening inte är näringsdrivande kommer jag utgå från detta i mitt svar på din fråga.

Hur ser regleringen kring ideella föreningar ut?

För nuvarande finns det ingen lag som reglerar utformningen av ideella föreningar. Detta göra att de regler som finns på området är fastställda genom praxis (i detta fall högsta domstolens avgörande. Av praxis framgår det att för att en ideell förening ska betraktas som en juridisk person ska den dels antaga en stadgar, dels ha en styrelse som kan företräda föreningen mot utomstående (NJA 1987 s. 394). Vidare har det i praxis uppställts ett krav på att föreningens organisation ska anses vara "fast" för att den ska kunna bli en juridisk person. Detta krav innebär bland annat att den ideella föreningen bör ha valt en styrelse som består tre styrelseledamöter. Detta är dock inget absolut krav utan beror på vilken sorts ideell förening det rör sig om. Kravet är absolut för näringsdrivande ideella föreningar men inte andra ideella föreningar.

Vad kan ni göra i ert fall?

Då du nämner att ni har fått organisationsnummer förmodar jag att ni ansökt om detta hos Skatteverket och fått er ansökan godkänd. Innan en ansökan om organisationsnummer skickas in till skatteverket bör ett möte hållas där föreningen bildas. På mötet ska beslutas om att föreningen bildats, föreningens stadgar ska antas och en styrelse ska väljas samt vem som ska ingå i denna. Efter att detta gjorts skickas ansökan in. Detta innebär att ni innan ansökan gjorts skulle ha beslutat om vem som ingick i styrelsen och därmed haft med era tre personer enligt stadgan.

Som tidigare nämnt är detta emellertid ett oreglerat område. Konsekvensen av att det inte finns någon lag som ställer upp ramarna för förfaranden i föreningen har blivit att stadgan istället blivit ramen för föreningens förfaranden. I ert fall skulle ni kunna ändra stadgan så att ett krav på endast två styrelsemedlemmar finns. Hur ni går tillväga med en ändring regleras förmodligen i er stadga då det är ett förfarande som ligger i föreningens händer och rekommenderas att regleras där (se. Skatteverket). En ändring av stadgan görs vanligtvis på årsmötet. Det finns inget krav att anmäla ändringen hos skatteverket, detta kan dock vara fördelaktigt då styrelsemedlemmarna som finns registrerade presumeras företräda föreningen.

Sammanfattning och svar

Det finns ingenstans reglerat hur många ledamöter styrelsen i en ideell förening måste ha. Det finns krav på att en ideell förening som vill betraktas som en juridisk person, och exempelvis kunna ingå avtal, ska ha en fast organisation. Med detta krav följer att en styrelse på minst tre ledamöter är att föredra men är dock inget krav för ideella föreningar som inte är näringsdrivande. Detta innebär att ni inte behöver vara 3 styrelseledamöter men bristen på en tredje ledamot bör föranleda en ändring av er stadgar.

Bästa hälsningar,

Sandra IbrahimRådgivare