Ansvarsfrihet i ideell förening

Hej! Jag sitter i styrelsen för en ideell förening, en judoklubb. I samband med årsbokslut och årsmöte skickar vi in en verksamhetsberättelse till kommunen där vi skriver vad vi har haft för aktiviteter under året. Däri står inga som helst ekonomiska- eller förvaltninguppgifter. Vår revisor kräver dock att få läsa den innan hon medger ansvarsfrihet. Är det verkligen revisorns uppgift att "godkänna" årets träningshistorik? Kan hon annars fällas av BFN?

Lawline svarar

Hej!

Vill först och främst börja med att tacka för din fråga.

När det kommer till ideella föreningar så finns inga lagar utan man har enbart att följa vad som står i stadgarna. Alltså bör vad ni har stående i era stadgar vara utslagsgivande.
Har ni inte berört ansvarsfrihet i stadgarna kan man försöka hitta vägledning i Lag (1987:667) om ekonomiska föreningar. Där står i 8 kap. 13 § att revisorn i sin revisionsberättelse ska uttala sig om den finner ansvarsfrihet lämpligt eller ej. I 13 kap. 15 § står det att det är upp till föreningsstämman att besluta om ansvarsfrihet, ej revisorn.
Men som sagt, först och främst gäller stadgarna och man kan endast försöka hitta vägledning i dessa paragrafer, de är inte direkt tillämpbara.

Vänliga hälsningar,

Marith Welin-BergerRådgivare