Ansvarig för skada i hyresrätt?

Hej! En inre fönsterruta har spruckit i två olika hörn. Påtalade det för värden för tre år sedan när sprickan bara var ett par cm. Han sa inget om det då. Men nu har det som sagt spruckit mer. Det började när det var väldigt kallt ute en vinter. Det är alltså inte jag som orsakat dem. Ska nu flytta och undrar ifall jag måste betala för en ny ruta? Har läst mig till att det troligen rör sig om spänningar i glaset när det är kallt ute o varmt inne. Gamla fönster med dålig tätning. Då undrar jag måste jag betala detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du bor i en hyresrätt och regler kring detta hittar du i 12 kap jordabalken (JB).

Hyresgästens ansvar för skador denne vållat själv

Du som hyresgäst ska under hyrestiden vårda lägenheten med vad därtill hör. Du är därför skyldig att ersätta all skada som uppkommer genom ditt vållande eller genom din vårdslöshet, eller försummelse av någon som hör till ditt hushåll eller av vissa andra personer. Regeln är tvingande och kan inte avtalas bort. (12 kap 24 § JB)

Du är inte ansvarig för normalt slitage

Normalt slitage däremot, även om det krävs en underhållningsåtgärd, är du inte ansvarig för. Skadan på fönstret som du beskriver tycks vara slitage och ingenting du på något sätt har orsakat själv. Det innebär alltså att du inte måste betala för en ny ruta. Eftersom du dessutom har påtalat sprickan för värden redan för flera år sedan och han inte vidtog någon åtgärd så ligger det på honom att sprickan har förvärrats.

Sammanfattningsvis så kommer du alltså inte behöva stå för kostnaden av nytt glas eftersom du själv inte har orsakat skadan.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänliga Hälsningar,

Annelie BurströmRådgivare