Ansvarar man för sin makes skulder?

Hej, min make har en skuld till skatteverket efter en fastighetsförsäljning, en fastighet som alltid har varit skriven på honom. Är jag skyldig att betala den också? Vi har olika bostadsadresser men inget äktenskapsförord? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om jag förstår din fråga rätt så har din make varit ensam ägare av den ifrågavarande fastigheten. Med den utgångspunkten är det korta svaret nej. Du behöver inte betala för din makes skulder eftersom makar ansvarar för sina skulder var för sig (1 kap. 3 § ÄktB).

Edvin StrandfältRådgivare