FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott31/12/2015

Ansvar vid trafikolycka

Hej!

En förare kör på en cyklist som är 13 år gammal, han går av bilen kollar på honom och märker att han är blodig, sätter sig i bilen igen och kör iväg!

Pojken hamnar i akuten och har flera brutna ben i kroppen. Nu säger polisen att detta var en olyckshändelse då det är pojkens egna ansvar att gå av cykeln vid övergångsstället och inte cykla över?

Det måste föreligga ett brott i det här fallet, jag skulle vilja veta vilka brott som gäller för mannen som körde på pojken och smet iväg och vad man kan göra för att kräva sin rätt?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Det blir svårt att bedöma om brott förövats utifrån omständigheterna du skrivit. Det krävs mycket mer för att avgöra situationen. Jag ska emellertid presentera vilka brott som eventuellt skulle kunna aktualiseras om förutsättningarna är uppfyllda.

Eftersom du frågar om smitning kommer jag endast besvara detta. 5 § TBL (trafikbrottslagen) och TraF (trafikförordningen) 2:8 anger en skyldighet att stanna och efter förmåga hjälpa till alldeles oavsett eventuell skuld till olyckan. Genom att köra vidare kan föraren ha gjort sig skyldig till smitning enligt 5 § TBL. Detta oberoende av om föraren gjort sig skyldig till ngt brott mot liv och hälsa enligt brottsbalken. Det räcker att han haft del i trafikolyckan.

Ronny HusseinRådgivare