FrågaKÖPRÄTTÖvrigt30/04/2020

Ansvar vid retur av vara

Hej

Vem ansvarar för retur av vara?

Företag som köpt vara, ej nöjd och returnerar varan till leverantör med returfraktsedel från leverantör.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågan berör Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler.

När du som konsument köper varor eller tjänster på distans till exempel via nätet eller telefon har du 14 dagars ångerrätt, enligt 2 kap. 10 §. Ångerfristen, dvs. tiden då dessa 14 dagar börja löpa, är den dagen du får varan i din besittning enligt 2 kap. 12 §. En förutsättning föreligger dock för att ångerrätten ska börja löpa och det är att du som konsument ska få information om ångerrätten enligt 2 kap. 2 § första stycket.

Enligt konsumentverket är det du som konsument som står för returfrakten om du ångrar ditt köp, förutsatt att företaget du handlar från har informerat om detta. Ansvaret för en retur där konsumenten ångrar köpet ska den skickas tillbaka inom ångerfristen på 14 dagar. Enligt allmänna reklamationsnämnden (ARN) är det företaget som ansvarar för varan vid en retur från det att konsumenten har överlämnat den returnerade varan till transportören. Därför kan inte du som konsument hållas ansvarig om varan skulle skadas eller försvinna under transporten. Detta gäller dock inte om företaget kan bevisa att konsumenten varit vårdslös, exempelvis genom otillräcklig paketering eller felaktig adressering.

Vänligen,

Andrea VrcicRådgivare