FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt22/05/2021

Ansvar pandemilagen

Hej!

I och med pandemilagen får inte studenterna åka partybuss om man överstiger 8 personer, trots att de möts varje dag i klassrummet. Stoppas bussföretagen får de betala vite, men kan det vitet/ordningsboten även erläggas studenterna, eller sker ingenting alls för dem då uthyrarna har ansvaret?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är den som driver en verksamhet eller anläggning som ansvarar. Utöver det gäller folkhälsomyndighetens allmänna råd om allas ansvar att minska smittspridningen.
Om bestämmelserna inte följs kan länsstyrelsen besluta om föreläggande och vite.

Det betyder alltså att det är bussföretagen som har ansvaret och inte studenterna.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Ebba FriskRådgivare