FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott29/03/2017

Ansvar om andra laddar ned med hjälp av ens nätverk

Hej

I vårat hushåll är vi 3 st skrivna på adressen, jag står på internet abonnemanget.

Jag har även ett öppen wi-fi som kan användas av alla i närheten.

Om det skulle visa sig att någon förutom mig skulle använda min internetanslutningen och ladda ner filmer/musik olagligt, är jag ansvarig då?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Först och främst bör man alltid ha lösenord på sitt nätverk för att skydda sin dator från intrång och för att se till att inga obehöriga utnyttjar nätverket för exempelvis nedladdning. Detta är ett område som inte är helt juridiskt tydligt, men följande bör med någorlunda säkerhet kunna konstateras.

Det finns två olika typer av ansvar som kan aktualiseras i detta sammanhang. Rent civilrättsligt har du ingått ett avtal med din internetleverantör, i detta kan det finnas villkor om hur nätverket ska användas och hur långt ditt ansvar sträcker sig. Vid avtalsbrott kan skadestånd komma att bli aktuellt.

Straffrättsligt är det bara den som begått gärningen som kan straffas, dock kan du anses ha medverkat till brottet om du medvetet sett till att inte ha lösenord för att någon ska kunna begå brott via ditt nätverk. Detta innebär att medverkansansvar kan utlösas för din del.

Sammanfattningsvis finns det alltså en risk för att du blir ansvarig, beroende på under vilka omständigheter nedladdningen sker. För att undvika problem bör du ha ett lösenord.

Jag hoppas att du är nöjd med ditt svar, om inte, eller om du har närmre funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Beatrice WalldovRådgivare