FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet16/06/2014

Ansvar och plantering av fruktträd och häck

Hej! Jag undrar om det finns nån lag eller regel som beskriver hur ska man plantera häck eller fruktträd på egen tomt. 1.Jag vill plantera några fruktträd men vet inte hur långt bort från tomtgräns får jag göra detta. 2.Vem ansvarar att vattna häck planterad vid tomtgräns, vem har rätt till att ta bort häcken helt.

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga.

Enligt 3 kap. 1 § jordabalken ska du vid plantering av fruktträd och häck ta skälig hänsyn till omgivningen. Enligt 3 kap. 2 § bör du inte plantera ditt träd eller häck så att grenar eller rötter tränger in på din grannes fastighet och medför olägenhet för honom eller henne.

När det gäller din andra fråga så är det du som har ansvaret för häcken om den är planterad av dig och växer i din trädgård.

Med vänlig hälsning,

Farhad NiroumandRådgivare