Ansvar och ersättning för s.k "hämndporr"

Hej!

För att göra en lång historia kort: mitt ex har filmat (utan mitt vetskap eller tillåtelse) när vi hade sex, nu försöker han med utpressning och vill att jag ska betala honom för att han inte ska sprida filmen. Vad kan jag göra, är helt förskrossad just nu! Hur får jag honom att radera filmen? Jag är rädd att det bara blir värre om jag polisanmäler honom och att alla då får veta.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Ett bra sätt att få ditt ex (hädanefter kallad X) att upphöra med sitt brottsliga beteende är att informera om de konsekvenser som annars kan drabba honom. Dessa är:

A) Ansvar för kränkande fotografering enligt 4 kap. 6 a § brottsbalken (BrB) för själva filmandet,

B) ansvar för försök till till utpressning enligt 9 kap. 4 § jämte 9 kap. 11 § BrB,

C) ansvar för olaga integritetsintrång enligt 4 kap. 6 c § BrB för spridningen av filmen och,

D) skadestånd.

Jag finner ingen anledning att utreda om något av ovannämnda brott (inkl. skadeståndsskyldighet) föreligger eftersom jag anser det vara uppenbart. X har redan begått gärning A och B, vilket vare sig blir roligt för plånboken eller belastningsregistret. Vid fällande dom kommer han få betala både dagsböter och skadestånd. Skadestånd för liknande fall av kränkande fotografering har uppgått till cirka 7-10 000 kr. Skulle X dessutom sprida filmen och således även begå gärning C kommer vi upp i ganska rejäla skadeståndsnivåer. Innan 4 kap. 6 c § fanns (före 2018) dömdes man istället för grovt förtal. Högsta domstolen har i rättsfallet NJA 2015 s. 86 (vilket bär många likheter med din situation) bestämt att kränkningsersättning ska utgå med 70 000 kr. I ett annat fall blev ersättningen något lägre, 40 000 kr.

Att företa ovanstående gärningar när ens motiv är pengar är med andra ord inte särskilt genomtänkt. Jag hoppas att du med hjälp av informationen ska kunna förmå X att komma till insikt om den saken. Notera dock att det enligt 4 kap. 4 § BrB utgör olaga tvång att genom hot om åtal eller angivelse för brott tvinga någon att göra något. Det gäller däremot bara om tvånget varit otillbörligt. Jag har därför svårt att tänka mig att bestämmelsen skulle bli tillämplig i ditt fall, men den kan vara bra att känna till.

Sedan du försäkrat dig om att filmen blivit raderad finns det naturligtvis inga hinder mot att ändå låta åtala X för gärning A och B.

Lycka till!

Jesper EngRådgivare