Ansvar för skador som hund orsakat på annan

Hej! Vår kopplade hund har blivit biten av en lös hund som attackerade vår hund. Dådens hund var mycket större än vår hund blev de till att sy och sätta in dräneringsrör i höften på vår hund. Nu behöver ägaren lämna ett nummer till sitt försäkringsbolag, vilket han inte tycks tänkas göra då Vi får inte tag på ägaren. Vi vet vem ägaren är men han håller sig borta. Vi har namn personnummer och telefonnummer till ägaren. Hur går vi till väga om inte denne vill göra rätt för sig?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det kommer till hundägaren ansvar över hundar är det strikt ansvar som gäller enligt 19 § i Lagen om tillsyn över hundar och katter. Detta innebär att hundägaren ansvarar för alla skador som hunden skapar på andra och annan egendom. Precis som du säger ska denna skada anmälas till hundägarens försäkring. Det finns ett ansvarsskydd i hemförsäkringen som täcker denna typ av skada.Det kan innefatta exempelvis veterinärvård, medicinering och rehabilitering. Om hundägaren vägrar att ersätta er för skadan, finns det inget annat alternativ än att vända sig till tingsrätten som får avgöra saken.

Om ni vill gå vidare med att göra en stämningsansökan är det en del krav som måste uppfyllas. Dessa finns i rättegångsbalken(RB). En stämningsansökan ska innehålla bådas namn, personnummer, postadress och telefonnummer. I ansökan ska det även framgå vad du yrkar, alltså vad det är du vill med stämningen (få ersättning för vetrinärvård) samt på vilka grunder, dvs varför ni stämmer (t.ex. att hundägaren vägrar att betala).En liten redogörelse för vad som har hänt när skadan uppkommit är även det nödvändigt för att utgöra en fullständig stämningsansökan.

Hoppas ni fick lite vägledning av mitt svar!

För att få ytterligare kvalificerad hjälp med att upprätta en stämningsansökan till Tingsrätten eller kanske först och främst ett skadeståndskrav till hundägaren boka gärna en tid med våra jurister, se här.

Med vänliga hälsningar,

Mathilda RovaRådgivare