Ansvar för leverans

Hej beställde en vara från en Svensk online butik.

Fick sms om att paketet skickas iväg och senare kom kollinummer.

Nu många dagar efter lovad leverans så har paketet fortfarande inte kommit.

Ringde postnord. De sa att jag skulle ta kontakt med butiken. Butiken säger att jag ska avvakta.

När jag ringde postnord också så frågade jag varför paketet skickats från Malmö till Göteborg (min närmsta storstad) men ser ut att ha blivit liggandes där.

Fick som svar att paketet har nog vart tillräckligt litet för att stoppas rakt i brevlåda och därför inte gått via mitt närmsta utlämningsställe.

Men något paket har jag inte fått!

Vad gör jag nu??

Varan är värd 400kr.

Vem åker på notan? Alltså vem är ansvarig.

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om varan är köpt för privat bruk är konsumentköplagen tillämplig. Lagen är tvingande och bestämmelserna kan således inte avtalas bort.

I 8 § stadgas att risken för varan, t.ex. ansvar för skador eller att försvinnande, går över på köparen när varan avlämnas. Det framkommer i 6 § att en vara har avlämnats när den är i köparens besittning. När det gäller transportköp anses en vara vara avlämnad när köparen har tagit hand om den, eller den överlämnats på ett annat sätt, t.ex. genom att den lagts i köparens brevlåda.

Det kan således konstaterats att du är ansvarig för paketet om det har lämnats i din brevlåda eller till dig (eller någon annan i hushållet) personligen, annars bär avsändaren ansvaret. Bevisbördan för att varan lagts i din brevlåda torde ligga på avsändaren/leverantören, då det är enklare för dem att bevisa att du har fått varan än vice versa.

Med vänlig hälsning,

Anton OleniusRådgivare