Ansvar för ideell förening

Hej,

Vi har en ideell förening som har olika aktiviteter. Igår ringde en kompis och bad oss att boka sporthallen åt honom för att han vill köra en fotboll match för barn. Han är inte medlem i föreningen. Min fråga är om det händer något under aktivitet, exempelvis, ett barn ramlar eller någon som förstör utrustningar i hallen, vem står för det? Vem är ansvarig för det? Är det honom eller vi föreningen eller den personen i föreningen som bokat hallen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar din situation som så att er ideella förening vilken har befogenhet att boka en specifik hall gjort så åt en kompis som själv inte är medlem i föreningen. Du undrar nu vem som kan ställas ansvarig om något händer när denna kompis nyttjar hallen.

Reglering på området

Idag finns ingen reglering som specifikt reglerar verksamheten i en ideell förening. För att få viss vägledning kan dock lagen om ekonomiska föreningar tillämpas analogt, alltså tillämpas trots att den inte är direkt tillämpbar på situationen. Detta gör att det inte direkt finns en klar regel som kan besvara din fråga.

Ansvar inom ideella föreningar

När den ideella föreningen skapats av medlemmarna, blir denna en juridisk person som alltså själv kan rättshandla och ådra sig förpliktelser. Detta innebär även att det är den juridiska personen i sig, alltså föreningen, som kan ställas ansvarig om så skulle behövas.

Vem blir ansvarig?

Jag utgår från att er förening har något typ av avtal eller liknande förbindelse med sporthallen som gör att ni kan boka denna. Förbindelsen innebär, utan att jag har tagit del av den, att föreningen som juridisk person har förpliktat sig att agera i enlighet med, och ta ansvar i enlighet med det ni kommit överens om. Detta innebär att om er ideella förening bokat hallen i föreningens namn, kommer sporthallen gå till er för att utkräva ansvar, även om det är er kompis som gjort något fel.

Rör det sig om en fullmakt?

Situationen kan bli annorlunda om ni fått en fullmakt av er kompis att boka hallen. En fullmakt innebär att man handlar i en annans namn, å dennes vägnar. Enligt 2:10 AvtL innebär fullmakten att den som givit fullmakt att sluta avtal, själv blir ansvarig i förhållande till tredje man för de handlingar den fullmäktige vidtar inom fullmaktens gränser och i fullmaktsgivarens namn. Denna någorlunda komplicerade förklaring innebär att om det är så att ni som förening, fått i uppdrag att boka hallen åt er kompis, och ni agerat i enlighet med de instruktioner ni fått av er kompis samt gjort bokningen i hens namn, alltså inte i föreningens, kommer er kompis bli ansvarig för era handlingar stället för er själva. Om detta är fallet blir ansvarsfrågan annorlunda beroende på vilken fullmakt ni då fått. Om fallet är sådant att ni fått en fullmakt och en skada nu uppstått, rekommenderar jag er att kontakta någon av våra arbetande jurister här på Lawline.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Hanna FolkungerRådgivare