Ansvar för annans lån

Hej

Har en son som som är 18 år och tar en massa lån. Så min fråga är, kan jag som vårdnadshavare bli återbetalningsskyldig?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den som är skriven som låntagare i låneavtalet, är den som bär ansvar för skulden. Långivaren kan inte kräva att du betalar tillbaka lånet, så länge du inte enligt låneavtalet är medlåntagare eller har gått i borgen för din son.

Långivaren kan kräva att Kronofogdemyndigheten utmäter din sons egendom för att täcka återbetalningen, om de inte sköts. Om din son bor hos dig, kan enbart egendom som tillhör honom utmätas.

Glöm inte att ange hur du har upplevt att vårt svar har hjälpt dig! Hör gärna av dig om du har fler frågor. Behöver du vidare hjälp med juridiken är du välkommen att kontakta oss på telefon 08-533 300 04 (måndag till onsdag 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se, så hjälper vi dig vidare i ditt ärende.

Vänligen,

Soroosh ParsaRådgivare