Anställningsskydd för företagsledare

Hej!

Jag har träffat en man som är VD för ett familjeägt företag. Är det tillåtet av ägaren i bolaget att säga upp honom pga vem han har en relation med utanför arbetet? (Självklart kommer han att fortsätta sköta sitt jobb på ett professionellt sätt. Så från det hållet kommer det inte att påverkas.)

Ska arbetet få bestämma vem man vill dela sitt liv med?

Har ägaren och de andra anställda något med hans privatliv att göra så länge han sköter sitt jobb som han ska?

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga!

Din frågeställning behandlas i Lag om anställningsskydd som du hittar https://lagen.nu/1982:80.

Normalt sett får en arbetsgivare bara säga upp en arbetstagare om uppsägningen är sakligt grundad, LAS 7§. Det innebär att man inte får lägga vilka omständigheter som helst till grund för en uppsägning. Typiskt sett så kan relationer utanför jobbet som inte påverkar arbetet då inte läggas till grund för en uppsägning. Dock beskriver du att din partner är VD i företaget. LAS skyddsbestämmelser gäller inte för arbetstagare som har en företagsledande ställning, LAS 1§. Som VD har man en företagsledande ställning och kan därför inte kräva att en uppsägning ska vara sakligt grundad. Bakgrunden till den regleringen är att man anser att det är väldigt viktigt att arbetsgivaren kan ha förtroende för sin VD, och därmed också snabbt kunna bli av med en VD som man inte längre har förtroende för. Det finns därför inget hinder enligt LAS för ägaren att säga upp din partner i den här situationen.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Andrea KaalhusRådgivare