Anställningsavtal, anställningsform och uppsägningstid

Vilka regler gäller när man har jobbat i fyra år enligt ett fast schema som timanställda, men utan skriftligt kontrakt? Företaget har inget kollektivavtal. Jag har jobbat minst 5 dagar per vecka, men deltid. Har jag rätt till en fast anställning? Vilken uppsägningstid gäller för mig som arbetstagare och för min arbetsgivare?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Giltigheten av ditt anställningsavtal

Anställningsavtal är enligt svensk rätt formlösa avtal. Ett sådant avtal kan därmed ingås på tre olika sätt; skriftligen, muntligen eller genom konkludent handlande. Konkludent handlande är en handling som innebär att avtal kommit till stånd utan att detta uttryckts i tal eller skrift, alltså underförstått. Om du i detta fall har ingått ditt anställningsavtal genom en muntlig överenskommelse eller genom konkludent handlande så har du ett giltigt avtal.

Tillsvidareanställning eller tidsbegränsad anställning?

Utgångspunkten enligt Lagen om anställningsskydd, LAS, är att ett anställningsavtal gäller tills vidare (fast anställning). Om du och din arbetsgivare inte har avtalat om att din anställning är tidsbegränsad så gäller därför din anställning tills vidare. Men även om ni avtalat om att din anställning är tidsbegränsad så kan den ha övergått till en tillsvidareanställning. Om en person under en femårsperiod har varit anställd hos en arbetsgivare antingen i allmän visstidsanställning i sammanlagt mer än två år, eller som vikarie i sammanlagt mer än två år, övergår anställningen till en tillsvidareanställning. Det som är avgörande för beräkningen av anställningstiden är inte vilka specifika dagar någon arbetat, utan mellan vilka datum anställningsavtalet har varit gällande. Av den information du ger pekar mycket på att du har en tillsvidareanställning, antingen från början eller därför att en eller flera tidsbegränsade anställningar har övergått till en sådan.

En arbetsgivare är skyldig att lämna en nyanställd information om bland annat anställningsform senast en månad efter att den anställde har börjat arbeta. Kontrollera om du fått denna information. I slutändan kan frågan om du är tillsvidareanställd eller inte komma att handla om vad som går att bevisa.

Uppsägningstidens längd

En tidsbegränsad anställning gäller nästan alltid tiden ut. En sådan går i regel inte att säga upp på vanligt sätt (vissa kollektivavtal kan dock medge detta), utan starkare skäl krävs. För en tillsvidareanställning gäller istället följande enligt LAS. Vid den anställdes egna uppsägning gäller alltid en månads uppsägningstid, oavsett hur länge personen har varit anställd. När istället arbetsgivaren säger upp har anställde rätt till en uppsägningstid om tre månader, om den sammanlagda anställningstiden är minst fyra år men kortare än sex år som i ditt fall.

Du kan alltid ta upp frågan din arbetsgivare och hävda att du har en tillsvidareanställning om du nu vill det, då mycket pekar på det. Tveka inte att höra av dig till Lawline om du har några ytterligare frågor.

Lycka till!

LAS hittar du https://lagen.nu/1982:80 (se särskilt 4 §, 5 §, 6 c § och 11 §).

Vänligen,

Oskar HolmerRådgivare