FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder25/02/2015

Anställning på LSS-boende och begäran om utdrag ur belastningsregister

Hejsan!

Jag har fått ett erbjudande om jobb på ett LSS boende och nu har arbetsgivaren begärt utdrag ur belastningsregistret. MEN arbetsgivaren sa till mig på intervjun att hon hade en kontaktperson inom kommunen som hanterade detta och att jag inte behövde bry mig alls om den biten för dem skötte det. Det enda de behövde var såklart mitt personnr.

Jag blev dömd 2014 för ringa narkotika brott (innehav).

Min uppfattning var att jag inte kommer få hem ett brev som jag sedan ska överlämna till dem utan det skötte dem helt och hållet.

Min fråga är kommer de att dra register av LSS eller hela belastningsregistret och om det är LSS kommer narkotika brottet synas där?

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga. Som utgångspunkt är det endast du som enskild person och andra nämnda myndigheter, som kan begära utdrag från ditt belastningsregister (6 och 9 §§ lagen om belastningsregister). Det är således du som bör begära utdraget.

Inom vissa verksamhetsområden krävs det att du uppvisar och överlämnar ditt belastningsregister till arbetsgivaren. Detta gäller i huvudsak arbeten med barn och ungdomar. Nu vet jag inte om du kommer att arbeta med barn som har funktionshinder, men i ett sådant fall ska ett begränsat registerutdrag lämnas (9 § 2 st. 5 p). Det begränsade registerutdraget innehåller inte alla uppgifter om begångna brott, utan enbart vissa brott finns med. Exempel på brott som syns i utdraget är mord, dråp, grov misshandel, människorov samt olika sexualbrott. Detta innebär att om du begär ett begränsat utdrag för en anställning på ett LSS-boende, så ska ett narkotikabrott inte synas. Om du istället ska anställas i hem för vård och boende för barn, så kommer uppgifter om narkotikabrottet att synas (22 § förordningen om belastningsregister).

Sammanfattningsvis så kan du begära ett begränsat utdrag ur belastningsregistret. Uppgifter om narkotikabrott ska inte finnas vid detta begränsade utdrag. Se till att begära rätt utdrag hos Polisen här.

Vänliga hälsningar,

Katarina AnderssonRådgivare