Anställd och sedan "får man ett mail"

Hej!

Jag behöver lite hjälp och rådgivning! Till sommaren är jag klar mäklare, jag ska bara göra klart min praktik för att kunna registrera mig. Jag var i jan/feb på intervju angående praktik som sedan skulle övergå i anställning när de ansåg mig vara redo, fick i slutet av feb ett mail där det stod "...vi ser gärna att du gör din praktik hos oss i sommar". Vi har även annan mailkontakt efter detta där hon planerar när på sommaren jag kan börja.

Nu, flera månader efter hör dem av sig och säger att dem inte tänker ta in mig som praktikant pga en personlighetsanalys som vi fick göra, ett test som jag tidigare uttryckt skepticism mot och och frågat om innebörden av det, där dem påstått att det var för att se styrkor och svagheter som jag har på en arbetsplats som dem använde för att bäst coacha sina anställda. Som jag ser det var det väldigt svårt att inte tolka deras tidigare svar om praktik som att det redan va klart och inte som att testet skulle vara en del i rekryteringsprocessen. Hade jag vetat hade jg kunnat avgöra om det var värt risken och sökt annan praktik men nu kommer jag inte kunna hitta praktikplats innan sommaren, inte kunna börja arbeta till hösten, vara tvungen att ta annat jobb och då ha väldigt svårt att göra någon praktik alls.

Har jag någon rätt här? Kan man yrka sabotage eller liknande?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Det finns inga formkrav för anställningsavtal utan er mailkorrespondens och muntliga överenskommelser kan anses vara ett bindande avtal. Det beror helt på vad som står i mailen och vad som sagts. Av det lilla jag får veta här, verkar det som om arbetsgivaren erbjuder dig en praktikplats som du accepterar, i det ögonblicket ingås ett avtal.

Tyvärr backar dock arbetsgivare ibland från sitt ord i tron om att de kan göra precis som de vill. Det viktigaste lagrummet i den här frågan är Lag om anställningsskydd (https://lagen.nu/1982:80). Om mailkorrespondensen är såpass entydig att du kan anses som anställd så måste arbetsgivaren ha "saklig grund" för att kunna vägra dig arbetet, LAS 7§. Jag ställer mig tveksam till om saklig grund föreligger. Ifall det inte finns saklig grund kan du vara berättigad skadestånd enligt 38§.

Fast som jag förstår det så är det inte skadestånd du är ute efter, utan du behöver själva jobbet. Jag rekommenderar att du tar kontakt med vår telefonrådgivning och ser till att ni tillsammans går igenom allt som skrivits och sagts mellan dig och arbetsgivaren. Tänk på att hålla humöret och känslorna i styr när du kommunicerar med arbetsgivaren. Yrkesvärlden är liten och du måste vara mån om ditt rykte, trots att du blivit illa behandlad i detta fall.

Det kan kännas bittert nu, men ta det också som en lärdom att aldrig ta någort för givet i sådana här lägen. Kontrollera alltid se till att ha så mycket som möjligt på papper.

Telefonrådgivningen når du på 08-533 300 04

MVH

Philip IdeströmRådgivare