Ansökan om uppehållstillstånd när anknytningspersonen inte är bosatt i Sverige

Hej! Jag är nuvarande bosatt i USA med min make och tanken var att vi skulle stanna här i ett par år..

Jag har nyligen blivit erbjuden ett jobb i Sverige för ett stort svenskt företag och vi bestämde att jag skulle acceptera erbjudandet och att vi ska flytta. Företaget hjälper mig med flytten och med bostad i Sverige och anställningen är på heltid. Min fråga är: när kan vi ansöka om att min make vill komma till Sverige? Måste jag flytta först? Eller kan vi ansöka redan nu eftersom jag har blivit lovad arbete, bostadshjälp och internationell försäkring för mina anhöriga (min make)?

Jag är fortfarande folkbokförd i Sverige, eftersom jag studerade i USA i 4 år, samt hade praktik under ett femte år. Tanken var att bokföra mig som 'utvandrad', men med den nuvarande situationen valde vi såklart att låta bli.

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag förstår frågan vill ni ansöka om uppehållstillstånd för din make på grund av hans anknytning till dig, så kallad anhöriginvandring. Eftersom att ni är gifta kommer er ansökan att baseras på 5 kap 3 § Utlänningslagen. I lagen stadgas att den som är make till någon som är bosatt i Sverige ska beviljas uppehållstillstånd. Normalt sett innebär detta alltså att anknytningspersonen, du i detta fall, ska bo i Sverige. I vissa fall är det dock möjligt att ansöka om uppehållstillstånd trots att anknytningspersonen inte bor i Sverige. Ni skulle därför kunna ansöka om uppehållstillstånd för din make redan nu om du har manifesterat en konkret avsikt att bosätta dig i Sverige inom en nära framtid. Vad som menas med detta är en bedömningsfråga som avgörs från fall till fall. Att anknytningspersonen i vissa fall kan vara bosatt utanför Sverige framgår av rättsfallet MIG 2007:36. Av samma rättsfall framgår även att enbart det faktum att någon är folkbokförd i Sverige inte medför att personen anses vara bosatt i Sverige. Med tanke på att du har fått anställning i Sverige samt att det verkar som om ni redan nu letar efter bostad skulle jag tro att du har manifesterat en konkret avsikt att bosätta dig i Sverige inom en nära framtid. Detta beror dock självfallet på när anställningen ska påbörjas etc. eftersom att det ska röra sig om en nära framtid. Kan du visa upp anställningskontrakt, bevis på framtida boende etc borde ni kunna ansöka om uppehållstillstånd för din make innan du flyttat till Sverige.

Tänk på att sedan i somras gäller nya regler för uppehållstillstånd. Numera omfattas även svenska medborgare av ett försörjningskrav. När ni ordnar boende är det därför viktigt att boendet uppfyller en viss standard. För två vuxna har det sagts att det är tillräckligt om bostaden har kök/kokvrå, vardagsrum och minst ett sovrum.

Hoppas att detta svarade på din fråga och lycka till med er ansökan!

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare