Ansökan om uppehållstillstånd för den som redan bor i Sverige

Jag är svensk medborgare och vill söka tillstånd för min fästman, ej EU medborgare, att flytta till mig i Sverige. Problemet är att han är redan här utan tillstånd att vara i Sverige. Han söker asyl i Italien och jag visste inte förrän nyligen att han inte hade resedokument. Jag möter alla krav för att han ska få bli sambo med mig. Vänder jag mig till migrationsverket för att veta hur vi går vidare? Vad kommer troligen att hända och hur kan vi bäst förbereda oss på det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utifrån förutsättningarna i din fråga tolkar jag det som att din fästman som är icke EU-medborgare bor i Sverige utan tillstånd samtidigt som han har sökt asyl i Italien.

Den som redan befinner sig i Sverige och vill ansöka om uppehållstillstånd för att kunna bo med någon i Sverige

Huvudregeln är att din fästman, för att kunna bo med dig i Sverige, ska ansöka om uppehållstillstånd från sitt hemland eller där han har tillstånd att bo (till exempel ifall han har tillstånd att bo i Italien). Uppehållstillståndet ska vara klart innan han reser till Sverige. Dock är det under vissa omständigheter möjligt att få uppehållstillstånd utan att behöva lämna Sverige. Detta kan främst bli aktuellt om ni har eller väntar barn. Ett gemensamt barn eller en graviditet innebär emellertid inte automatiskt att din fästman kan få uppehållstilstånd utan att behöva lämna landet. Detta är ett undantag och till exempel en kortare separation från barn kan anses som befogad (Migrationsverket.se).

Som jag bedömer det måste tyvärr din fästman lämna Sverige och sedan återkomma när hans uppehållstillstånd är klart.

Uppehållstillstånd på grund av anknytning

För att din fästman ska få uppehållstillstånd på grund av anknytning finns vissa förutsättningar som måste vara uppfyllda. Det krävs 1) att personen som ska komma hit kan styrka sin identitet, detta görs genom giltigt pass eller annat liknande, 2) anknytningspersonen i Sverige ska kunna försörja den personen (5 kap. 3 b § utlänningslagen). Det innebär att båda ska ha en bostad i tillräcklig storlek samt kunna leva i en bra standard. Mer om försörjningskravet går att läsa här. En annan förutsättning är att förhållandet ska framstå som seriöst och att inget skäl talar för att det skulle röra sig om ett skenäktenskap.

Hur ansöker ni?

Ansökan kan göras via internet, antingen av personen som ska komma hit eller av anknytningspersonen här i Sverige. För instruktioner kring hur ansökan går till, kan du läsa om här på Migrationsverkets egna hemsida. Där hittar du även ansökan. Observera att ansökan ska som ovan skriven göras innan personen kommer till Sverige, alltså i hemlandet.

Jag hoppas att detta gav svar på din fråga. Om det är något mer du undrar över är du varmt välkommen att ställa en ny fråga. Lawline erbjuder också gratis telefonrådgivning och du kan dessutom boka en tid med en av våra skickliga jurister.

Gratis telefonrådgivning: ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

Boka tid med en jurist: https://lawline.se/boka.

Vänligen,

Atefa JafaryRådgivare