Ansökan om uppehållstillstånd

Hejsan!

Jag är svensk medborgare och vill gifta mig med en kille som har uppehållstillstånd i Tyskland som är giltig fram till den 28/2/2020. Han ska komma till Sverige och vi ska gifta oss i Sverige. Kan han stanna i Sverige tills han får uppehållstillstånd? Jag har stabil ekonomi och fast boende. Vi vill ansöka om uppehållstillstånd i Sverige oxå.

Mvh

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudregeln i 5 kap 18 § Utlänningslagen anger att en utlänning som vill ha uppehållstillstånd i Sverige ska ha ansökt om och beviljats ett sådant tillstånd före inresan i landet.

Det innebär att en person som ansöker om uppehållstillstånd i Sverige inte får vistas i landet under ansökningstiden.Det finns vissa undantag till denna regel och de står även i 5 kap 18 §. Det undantaget som kan fungera för er står i 5 punkten i paragrafen som anger att huvudregeln gäller inte om utlänningen avser att ingå äktenskap med en person som är bosatt i Sverige (som alltså är den person utlänningen har stark anknytning till) och det inte skäligen kan krävas att utlänningen reser till ett annat land för att ge in ansökan där.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Hanna MustafaRådgivare