FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt27/02/2018

Ansökan om tvångsförsäljning då delägare är oense om en fastighets förvaltning

Hej!

Jag har separerat från min sambo för flera år sedan. Jag har försökt pratat med honom om att betala ut mig. Han har dock vägrat med motiveringen att jag är dum i huvudet. Han har mått dåligt psykiskt och jag har inte velat pressa honom. Han sa upp sig från jobbet och har inte jobbat på fem år. Han säger han vill bo kvar, men vägra betala ut mig. Jag kräver bara en tredjedel av vad huset är värt, då jag tycker synd om honom. Vi äger tillsammans huset, men han har betalt av våra lån typ 12000 per år. Jag betalar fastighetskatt och försäkring, försäkringen är på cirka 8500 per år.Han har inte betalt någon hyra till mig, och jag har ingen tillgång till huset. Han har sålt en del saker som tillhör huset utan mitt medgivande, och behållit pengarna som han tjänat själv. Vid ett tillfälle när han skrev servitut förfalskade han min namnteckning. Jag är skriven på adressen men har flyttat till annan ort och har särskild postadress.

Kan jag begära något för huset? Har ju inga bevis att jag tjatat att han skall betala ut mig.

Kan jag stämma honom?

Har jag då någon chans att få ut något?

Vet att jag varit alldeles för snäll, men han har haft det lite jobbigt med dödsfall i familjen.

MVH

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I och med att ni äger huset tillsammans blir samäganderättslagen tillämplig. När det finns flera delägare som inte kan komma överens om förvaltningen av fastigheten kan man vända sig till tingsrätten med en ansökan om tvångsförsäljning (6 § samäganderättslagen). Det krävs alltså inte samtycke från övriga delägare utan denna möjlighet finns oavsett.

Vill ni själva komma överens så kan ni använda er av följande formel vid värdering av fastigheten:

Marknadsvärde - latent reavinstskatt - fiktivt mäklararvode = Fastighetens reella värde

Äger du 50 % av fastigheten får du sedan halvera summan för att få fram hur mycket som din exsambo ska köpa ut dig för.

Hoppas du har fått svar på din fråga och lycka till!

Med vänlig hälsnig,

Jennifer VestinRådgivare