Ansökan om svenskt medborgarskap

Hej!

Jag har ansökat medborgarskap den 24 november 2016 men de behandlar inte mitt ärende förtfatende. Den sista vänta tiden står 22 månader i Migritionssverket hemsida. För mig blir mer än 25 månader. Jag har normalt live med jobb och barn ingen anmärkningar eller nånting. Min fråga är att var ska jag vända tills få ett svar från Migritionsverket?

Jag försökade mer än hundra gungar att kontakta Migrationsverket men de svarar inte.

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Migrationsverkets handläggningstider varierar, men just nu har de hög arbetsbörda varför handläggningstiderna generellt är långa. Enligt uppgifter på Migrationsverkets hemsida kan det vid ansökan om medborgarskap i vissa fall ta upp till cirka 27 månader innan man får beslut, medan det i vissa fall bara tar en månad. Hur lång tid det tar i ditt fall beror på hur ditt fall ser ut. Ju mer komplicerade omständigheter, desto längre handläggningstid.

Du har möjlighet att skriftligen begära att Migrationsverket ska avgöra ditt ärende om medborgarskap. För att kunna skicka in en sådan begäran ska sex månader ha gått från det att ditt ärende påbörjades. Migrationsverket ska då, inom 4 veckor, antingen avgöra ditt ärende som begäran avser eller avslå begäran i ett överklagbart beslut. Du kan använda den här blanketten - här, för att begära att ditt ärende ska avgöras.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Galina KrastevaRådgivare