FrågaOFFENTLIG RÄTT26/01/2019

Ansökan om svenskt medborgarskap

Hej.

Jag och min son 11 år har ansökt till svensk medborgarskap (jag har ensam vårdnad).

Fick idag ett brev från Migrationsverket och de behöver sonens pappas samtycke med underskrift ang det. Men han har ju ingen vårdnad längre .

Jag har fått ensam vårdnad genom domstol för några år sedan.

Räknas jag inte som enda vårdnadshavare längre när det gäller ansökan till en svensk medborgarskap?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du undrar om ansökan om svenskt medborgarskap till din son kräver hans pappas samtycke.

Eftersom din son är minderårig krävs att en ansökan om svenskt medborgarskap ska skickas in av hans vårdnadshavare (7§ lag om medborgarskap). Du skriver att barnets pappa inte längre har vårdnad över barnen och att du numera är ensam vårdnadshavare. Det är alltså bara du som behöver skicka in ansökan och det krävs inte barnens pappas samtycke med underskrift.

Jag rekommenderar att du vänder dig till Migrationsverket och informerar dem om att du är ensam vårdnadshavare samt bifogar beslutet om att du har ensam vårdnad. Då bör säkerligen detta lösa sig!

Jag hoppas du fick svar på dina frågor!

Med vänlig hälsning,

Emelie LövgrenRådgivare