FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt27/02/2019

Ansökan om kontaktförbud

Hej jag undrar? Kan man själva utfärda ett kontaktförbud? Man måste väl gå genom polismyndigheten.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Ansökan om kontaktförbud görs till Polismyndigheten eller Åklagarmyndigheten. Åklagare eller domstol beslutar därefter om det ansökta kontaktförbudet. Du kan således inte utfärda detta förbud på egen hand.

Hoppas att du fått svar på din fråga. Du är välkommen att återkomma om du har fler frågor.

Med vänlig hälsning,

Christoffer TolfRådgivare